Midori, Mozart i DSD

Eschenbach poprowadzi NDR Sinfonieorchester zarówno w Koncercie, jak i w mozartowskiej Symfonii koncertującej Es-dur KV 364 na skrzypcę, altówkę i orkiestrę. W tym ostatnim utworze do Midori dołączy altowiolistka Nabuko Imai.

Na konwencjonalnej płycie kompaktowej nagranie to ukaże się 26 czerwca b.r.

Sony Music wydało dotychczas ponad sto nowych i zremasterowanych nagrań w formacie SACD (Super Audio Compact Disc). Nowa płyta z dziełami Mozarta będzie pierwszą, która została nagrana w wielokanałowej technice DSD. Do odsłuchania płyty SACD niezbędny jest odtwarzacz SACD, który bez problemu odtwarza również standardowe płyty CD.

Wielokanałowy format SACD to zupełnie nowa technika reprodukcji nagrań muzycznych. Korzysta ona z technologii Direct Stream Digital w celu dostarczenia najwyższej jakości dźwięku, i oddania jak największej ilości detali, z którymi obcować można podczas koncertu „na żywo”. Więcej szczegółów na temat tej technologii znaleźć można (w języku angielskim) pod adresem <a href=http://www.sonymusic.com/sacd/>www.sonymusic.com/sacd/</a>.

Nagranie Midori i Eschenbacha będzie jednym z pierwszych w historii płytowych nagrań Koncertu D-dur na skrzypce, fortepian i orkiestrę KV Anh. 56 Mozarta. Dzieło to zostało zrekonstruowane przez współczesnego muzykologa, Philipa Wilby, na podstawie zachowanych 120 taktów z mozartowskiej partytury. W pochodzącym z jesieni 1778 roku liście Mozarta do swojego ojca, 22-letni kompozytor pisze o tym, iż właśnie pracuje on nad nową kompozycją. Nigdy jednak nie ukończył on tego dzieła, a zachowany fragment przez lata dręczył krytyków i muzykologów.

Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy, Wilby doszedł do wniosku iż ostatnia z sześciu sonat skrzypcowych Mozarta, napisana kilka miesięcy wcześniej, jest niejako modelem dla mającego powstać później koncertu. Wilby uzupełniał pierwszą część koncertu bazując na 120 istniejących, oryginalnych mozartowskich taktach, zaś drugą i trzecią część „napisał” korzystając z materiału dźwiękowego II i III części wspomnianej sonaty.